Delen met:

Tips voor ouders

op

Hieronder volgt een pagina uit het map ‘tips voor ouders’ die meekrijgen tijdens het weerbaarheidstraject. In dit mapje staan tips omtrent belangrijke thema’s voor het vergroten van de weerbaarheid van je zoon of dochter. Deze pagina gaat over het bewustwording van houding en gedrag.



Houding
en gedrag

Het bewust worden van je houding is voor veel kinderen belangrijk om teruggetrokken of agressieve gedrag te leren herkennen van zichzelf en anderen.

Alles begint bij bewustwording. Pas als het kind het kan herkennen van zichzelf kan hij een keuze maken hoe hiermee om te gaan. Oftewel: zijn gedrag of houding aanpassen.

Het aannemen van een sterke houding - een zelfverzekerde houding - zorgt ervoor dat je je fijner gaat voelen. Hoe we dit ook wel aan kinderen uitleggen:

“Als je stevig staat, straalt je lichaam uit dat je je sterk voelt. Ook al voel je je misschien niet zo. Doordat je doet alsof je sterk bent - je laat dit zien met je lichaam- stuurt jouw lichaam een seintje naar jouw hersenen. Een seintje dat jouw hersenen vertelt dat jij sterk bent. Jouw hersenen geven dat zelfde seintje weer door aan jouw gevoel. Een seintje dat vertelt: ‘je hoeft niet bang te zijn, je bent sterk’. Als je doet alsof je je sterk voelt, ga je je ook echt sterker voelen.”

-Door de baas te zijn over je lichaam kun je de baas zijn over je gevoel.-


5 tips om meer herkenning te creëren

1. Maak onderscheid tussen verschillende soorten houdingen (om verschil te herkennen) en blijf gebruik maken van dezelfde termen. Bijvoorbeeld: sterke-houding, tunnel- houding en macho-houding.

- Sterke-houding / Zelfverzekerde-houding

(Je bent jezelf, rechte rug, borst iets vooruit, armen ontspannen langs je lichaam, kin wijst naar voren en je haalt rustig adem met je buik)

- Tunnel-houding / Onzekere-houding

(je maakt je kleiner dan je bent, gebogen rug, schouders naar voren, kin wijst naar beneden, naar beneden kijken, iets ineen gezakt)

- Macho-houding / arrogante-houding

(je overdrijft de zelfverzekerde-houding, je doet je beter voor dan een ander, je maakt je groter dan je bent, borst te ver vooruit, rug hol, kin wijst naar boven)

2. Benoem de houding
wanneer je het ziet, of ziet aankomen, bij jouw kind.

Soms zorgt bewustwording voor (meer) boosheid, frustratie of een woede-uitbarsting. Om dit te voorkomen kan het helpen om vanuit de ik-boodschap te spreken:

Ik boodschap: benoem het gedrag (zonder te veroordelen), jouw gevoel en het concrete gevolg van het gedrag.


Voorkom dat jij zelf ook een macho-houding aan gaat nemen, je stem gaat verheffen of zegt: ‘doe niet zo macho!’ Of ‘jij hebt nu een macho-houding’. Door te beginnen met ‘jij...’ kan het voor jouw kind voelen als een afkeuring.

3. Wat ook kan helpen is vragen aan jouw kind welke houding hij heeft op dat moment.
Hij moet dan even nadenken om antwoord te geven. Het denkmomentje kan er voor zorgen dat hij niet direct in de aanval gaat.

4. Een vraag die je vervolgens kunt stellen is:’ komt jouw houding overeen met je gevoel?
Soms zijn kinderen juist heel verdrietig, maar laten ze boosheid zien, of andersom. Door hier bewust van te worden kan er meer balans komen tussen gevoel en gedrag.

5. Uiteraard is het helpend om zelf een goed voorbeeld te geven.
Dit betekend niet dat je zelf nooit onzeker mag zijn of boos mag worden. Een ouder kan niet perfect zijn zonder ook zijn eigen emoties te laten zien en daarbij soms even de mist in te gaan. Wat wel heel goed is, is om hier zelf ook bij stil te staan, van bewust te zijn. Benoem je eigen houding en koppel dit aan je gevoel. Door zelf hardop te benoemen wat jouw eigen houding is (‘oh, ik laat nu zelf een macho-houding zien, maar ik ben eigenlijk gewoon heel moe waardoor ik het moeilijk vind om de sterke-houding te blijven hebben’) leer je ook je kinderen hier bewust van maken bij anderen EN bij henzelf, en hierover te communiceren.