Delen met:

Succeservaring

Door op

(3e en laatste deel. Vervolg op deel 2)

Controle kwijt

1 van de allermooiste oefeningen tijdens ons weerbaarheidsprogramma is wel een plankje doorslaan. Soms schieten ze al in de stress als ze horen dat ze een plankje door gaan slaan. Soms zijn ze heel relaxt aan het begin van de training, tot het moment daar is. De gedachten razen door hun hoofd. Je ziet aan alles dat ze nerveus zijn. Er worden ineens heel veel onnodige vragen gesteld, de stoottechniek die ze al weken geoefend hebben is totaal verdwenen en soms willen ze zelfs spontaan de trainingsruimte uitlopen, is er woede of beginnen de tranen te komen. Soms lukt het ook niet een 1e keer. De controle over alle gedachten is verloren.

Controle herpakken op wilskracht

Maar ondanks de enorme onzekerheid en angst is er ook wilskracht. Ieder kind wil dat plankje door midden krijgen. De wilskracht is vaak voldoende om weer de controle terug te pakken. Door de kids op dat moment te coachen kunnen zij hun belemmerende gedachten stoppen en plaats maken voor gedachten als ‘ik zet door, ik ben sterk, ik ga er doorheen’. Ontzettend mooi om deze transformatie van enorme onzekerheid naar zelfvertrouwen van dichtbij te zien gebeuren. Voor de kinderen een enorme succeservaring. Een ervaring waarbij zij de controle hebben weten te krijgen over hun gevoelens. Een ervaring die ze nooit zullen vergeten. Een herinnering waar ze aan kunnen denken in situaties waarin zij weer die controle nodig kunnen hebben. Deze succeservaring kan de rest van hun leven helpend zijn.



Oefening
baart kunst

Soms zijn negatieve overtuigingen zo vast geroest dat herhaaldelijk oefenen met het controleren van gedachten nodig is, om het kind zich deze vaardigheid eigen te kunnen maken. Bevestiging van de positieve gedachte, of te wel; succeservaringen, zijn nodig! Deze zijn deels zelf te creëren zoals we dat bijvoorbeeld in de training doen.

Daarnaast is wilskracht een belangrijke factoren bij het kunnen controleren van gedachten. Zoals je al bij het voorbeeld van het plankje doorslaan las.

Schijnveiligheid

Soms is het zo dat kinderen niet positief WILLEN denken. Bij hen kun je al het bovenstaande gaan toepassen, zonder resultaat.

Waarom zou een kind niet positief willen denken? Het antwoord; voor hun eigen veiligheid. Of liever gezegd: schijnveiligheid.

Deze schijnheiligheid zal ik even verder uitleggen: kinderen kunnen erkennen dat ze een ‘probleem’ hebben. Ze hebben last van onzekere gevoelens en negatieve gedachten. Ze weten dat dit hun vertrouwen, gedrag en prestaties beïnvloed. Ze weten tegelijkertijd dat het door de gedachte komt, en niet door ‘hun’. De schuld van hun negatieve gedrag of onvoldoende prestaties, is van de gedachte, van het “probleem”. Zij zijn slechts slachtoffers en kunnen er dus niks aan doen. Zij zijn dus “veilig”.

Als
slachtoffer ben ik onschuldig

Even weer terugkomend op het voorbeeld van faalangst. Stel je kind met faalangst is zich bewust van zijn irrationele gedachten die zijn faalangst en vervolgens onvoldoendes veroorzaakt. Hij weet best dat hij eigenlijk bij de slimsten van de klas hoort, maar hij weet ook dat hij een “probleem” heeft dat zijn onvoldoendes veroorzaakt. Nu kan hij in ieder geval zeggen dat die eventuele onvoldoende die gaat komen niet komt omdat hij dom is. Hij kan er niks aan doen, hij is namelijk het slachtoffer van zijn eigen probleem. Hij kan de schuld buiten hemzelf neerleggen. De faalangst en onzekerheid geeft hem hierdoor tegelijkertijd een bepaalde mate van veiligheid. Waardoor hij hier onbewust aan vast wil houden.

Een breder
perspectief

Wat dan kan helpen is een kind bewust maken van hoe het voor hem kan zijn zonder die onzekerheid (ongeacht de prestaties). Het kind kan zijn leven met faalangst, naast het leven zonder faalangst plaatsen en zelf de keuze maken.

Ook hierbij zijn succeservaringen weer van belang. Niet zozeer een succeservaring in toetsresultaten. Maar een succeservaring in gevoel. Wat leverde het omzetten van gedachte op, ongeacht de resultaten? Zelfvertrouwen, ontspanning, minder moe of hoofdpijn, trots?

Het antwoord

Om nog even samenvattend antwoord te geven op de vraag die het meisje mij stelde; “hoe kan ik de negatieve gedachten stoppen?” is er dus meer nodig dan het “gewoon” uitleggen hoe het kind zou moeten denken:

  • Niet alleen weten maar juist ervaren dat gevoelens worden veroorzaakt door een gedachte en dat je de baas kunt zijn over je eigen gedachten.
  • Bewijzen van succeservaringen vinden waarom een positieve gedachte wel klopt.
  • Het perspectief kunnen zien en de wilskracht om controle te hebben over eigen gedachten en gevoelens.


Wil jij graag direct weten hoe jouw kind zich sterker kan voelen? Download dan nu gratis de whitepaper 'jouw kind gelukkig', of ga met ons in gesprek.