Delen met:

Paniek... HELP!

Door op

De fight of flight reactie. Misschien heb je er wel eens van gehoord. Als je in een spannende situatie terecht komt en je lichaam ervaart angst, kiezen we er voor om de situatie te verlaten (flight), te blijven staan (freeze), of misschien jezelf te verdedigen (fight). Deze beslissing wordt zo snel gemaakt dat je instinctief reageert. Je hoeft er (gelukkig) niet lang over na te denken. Angst is een heel nuttige emotie.



Paniek

Paniek is iets anders, dit is een heftige vorm van angst. Wanneer je paniek ervaart, merk je dit direct aan je lichaam: je gaat misschien zweten, wordt rood, je hart gaat sneller kloppen en je ademhaling gaat omhoog. Deze reacties krijg je, omdat je lichaam zich voorbereidt op actie. Ook dit is een instinctieve reactie van je lichaam.

Vooral in situaties waarvan waarschijnlijk in ons DNA is vastgelegd dat we ervoor moeten uitkijken, zoals voor enge dieren of hoogtes, reageren we vanuit een reflex. Bij andere situaties werkt een veel groter deel van de hersenen mee. Hierdoor ontstaan er ook gedachten en allerlei emoties bij situaties. Je kunt dan ook bedenken of je angst nuttig is. andersom geldt het ook: je kunt angst ontwikkelen voor dingen waar je veel over nadenkt.

Angststoornis

Hoewel angst en paniek handig kunnen zijn wanneer er echt gevaar dreigt, ervaren wij de lichamelijke signalen ook op momenten dat we dit helemaal niet willen, dus wanneer er geen gevaar dreigt. Als de angst of paniek je dagelijks leven zo beïnvloedt dat je niet meer goed kunt functioneren, kan er gesproken worden van een angst- of paniekstoornis. Het kunnen controleren van je emoties is heel lastig, vooral als je stress ervaart. Als je bang bent voor hoogtes en je gaat veel nadenken over flats en andere hoge gebouwen, verhoogt je stressniveau. Hierdoor bestaat de kans dat je deze gebouwen gaat vermijden en geef je dus toe aan je angst: de kans op een werkelijke paniekaanval wordt dan groter.

Omgaan met angst

Hoe zorg je ervoor dat je niet in een negatieve spiraal terecht komt? Probeer te relativeren en wees je bewust van je gedachten en emoties. We laten ons al snel meeslepen in grootse en enge gedachten, terwijl de werkelijkheid vaak heel anders is. Door je bewust te zijn van je lichaam en van wat je denkt, kun je jezelf vaak al rustiger maken.

Een weerbaarheidstraining kan je ook helpen. Tijdens deze training leer je signalen in je lichaam herkennen en word je je bewust van de (grote) invloed van je gedachten op je gevoel. Doordat je handvatten krijgt voor wat je kunt doen als je spanning ervaart, zal je een stuk relaxter in het leven staan. Neem hiervoor vrijblijvend contact met ons op.