Delen met:

3 stappen betere omgaan met emoties

Door op

Herken je dat, dat je kind zo snel enorm boos kan worden als iets niet gaat zoals hij wil?

Dat hij moe is als jij ook moe bent? Of enorm verdrietig kan zijn omdat zijn vriendinnetje ruzie heeft gehad met iemand anders?

Is jouw kind dan hoogsensisitief, of hooggevoelig?

Ik krijg vaak ouders op gesprek, die aangegeven dat hen kind hoogsensitief is. Echter worden de termen hoogsensitiviteit en hooggevoeligheid vaak door elkaar gebruikt.

Hieronder zal ik het verschil tussen deze twee naar voren brengen en geef ik enkele tips zodat kinderen beter hen emoties kunnen leren reguleren.

Hoogsensitiviteit

Hoogsensitiviteit is een persoonlijkheidseigenschap. Ik zie het als een hele mooie eigenschap. Deze eigenschap maakt het mogelijk om een ander écht te kunnen begrijpen. Een groot empathisch vermogen dus. Je kind is opmerkzaam en denkt goed na over dingen en heeft een groot verantwoordelijkheids- en rechtvaardigheidsgevoel, maar hij of zij kan ook erg eigenwijs zijn. Hij ziet details en heeft vaak een goed geheugen.

Uiteraard zijn er veel individuele verschillen tussen hoogsensitieve kinderen. Hoogsensitieve kinderen vangen over het algemeen veel prikkels op uit de omgeving, dit kan erg vermoeiend voor hen zijn. Emoties komen daarnaast diep binnen, ook de emoties van andere mensen. Sociale situaties worden soms dan ook liever vermeden.

Hooggevoeligheid

Kinderen die hoogsensitief zijn, zijn vaak ook hooggevoelig. Dit hoeft echter niet altijd zo te zijn. Hooggevoelig zijn, drukt uit hoe je de heftige emoties die je voelt, uit naar buiten toe.

Dit resulteert vaak in snel en boos verdrietig of bang zijn. Als emoties via gedrag geuit worden, dan is dit vaak heftig, bijvoorbeeld door agressief of opstandig gedrag. Er zijn hoogsensitieve kinderen die echter heel goed zijn in hun emoties verwerken en die dus geleerd hebben hoe hier mee om te gaan. Deze kinderen zijn dus hoogsensitief, maar niet hooggevoelig.

Hieronder deel ik 3 eerste stappen om beter om te leren gaan met emoties (ook voor niet hoogsensitieve kinderen).

Stap 1: Stimuleer de herkenning bij jouw kind

Herkenning, oftewel het bewustzijn van wat hij voelt is de eerste belangrijkste stap. Hetgeen wat nodig is om een emotie bewust op een andere fijnere manier te kunnen uiten en verwerken. Negeer het negatieve gedrag en focus je vooral op het stimuleren van herkennen van het gevoel i.p.v. het gedrag.

Zeg dus niet: ‘reageer niet zo boos!’, wel: ‘je bent nu vast heel erg teleurgesteld hè?’

Stap 2: Moedig je kind aan om zichzelf uit te drukken met woorden

Kinderen hebben het nodig om gehoord en begrepen te worden. Maar nog belangrijker is dat zijzelf hun gevoel leren begrijpen. Dit kan door henzelf woorden te laten geven aan hun gevoel. Moedig je kind dus aan om zich verbaal uit te drukken. Je leert je kind hierdoor gelijk om te praten over zijn gevoelens.

Luister goed wanneer hij zich verbaal uit. Begrip voor zijn gevoel kan direct helpen om te kalmeren. Voor jonge (en soms ook oudere kinderen) kan het omschrijven van gevoelens heel moeilijk zijn. Uitdrukken in kleuren of via emoticons kan ook.

Stap 3: Kies bewust voor ander gedrag

Kinderen willen vaak zelf ook helemaal niet zo heftig reageren. Vaak hebben ze goede creatieve ideeën om op een andere manier hun emotie te uiten. Praat hierover op een rustig moment en laat hemzelf een keuze maken hoe hij wil reageren en vanaf wanneer hij dat wil proberen. Maak het dus concreet.

Vraag ook wie hij wil dat hem daarbij gaat helpen. Laat je kind dit zelf beslissen om de motivatie hiervoor te vergroten. Vergeet ook vooral niet te vragen hoe hij wil dat jij (of iemand anders) hem daarbij helpt. Het is belangrijk om hier iets over af te spreken. De kans is dan groter dat jouw hulp op zo’n moment niet als een extra prikkel wordt gezien. Hij heeft namelijk zelf bepaald hoe hij geholpen wil worden.

Werkt het toch niet in de praktijk? Evalueer en bespreek mogelijke oplossingen samen nog eens op een rustig moment en probeer (iets anders) opnieuw.


Wil jij graag hulp bij deze 3 stappen of weten hoe je jouw kind verder kan helpen bij het vergroten van mentale weerbaarheid? Meld je dan aan voor een vrijblijvend gesprek. In dit gesprek kom je erachter:

  • Waar jouw kind of jullie als gezin in kan/kunnen groeien.
  • Of het traject ‘Kom maar op, voor jezelf’ aansluit bij jullie.
  • Wat het jullie als gezin oplevert om bewust te werken aan weerbaarheid.
  • Wat jullie als ouders hierbij kunnen betekenen voor jullie zoon of dochter.