Delen met:

Eerst doen, dan geloven!

op

Als je blij bent lach je, maar ook andersom: als je lacht wordt je blijer. Dat gebeurt onbewust. De hersenen voelen dat de lachspieren zijn aangespannen en dat wordt automatisch gekoppeld aan een blij gevoel.

Niet alleen de lachspieren maar ook de bewegingen en houding hebben invloed op je positieve gevoelens. Dit is al talloze keren onderzocht en wordt 'embodiment' genoemd. Wat je lichaam ervaart vertaalt zich rechtstreeks naar een mentale ervaring. Als je je terugtrekt en een onzekere houding aanneemt, kun je dus moeilijk op jezelf gaan vertrouwen.

Gedachten, gevoelens en gedrag kunnen simpelweg veranderen door iets anders te DOEN. Ofwel door gedrag te uiten waar je op dat moment zelf NOG niet in gelooft.

Je kunt dus (lang) gaan wachten tot je zelf gelooft dat je genoeg zelfvertrouwen hebt om iets te gaan doen, OF je gaat het eerst doen en dan geloven!

GOING THROUGH THE MOTIONS

In onze weerbaarheidstrainingen voor kinderen en pubers, maak ik volop gebruik van de verbinding tussen fysieke en mentale ervaring.

Ellen (10) heeft dit effect zelf ervaren: Ellen twijfelde erg over haar eigen kracht in de training. Ze aaide bijna het stootkussen i.p.v. dat ze er op sloeg en ze wist niet of ze uberhaupt meer kracht in zich had. Nadat Ellen heeft gedaan ALSOF ze hartstikke sterk was, was ze verbaasd van haar eigen kracht. Nog veel mooier: alle twijfel was verdwenen. Later in de training vertrouwde ze er zelfs op dat ze een plankje door kon slaan! (wat haar uiteraard ook is gelukt!)