Delen met:

Tips voor ouders: ‘grenzen duidelijk en respectvol aangeven’ (deel 2)

Door op

Of je nu 4, 14 of 40 bent, iedereen heeft een persoonlijke ruimte nodig. Jonge kinderen kunnen vaak heel goed ‘nee’ zeggen. Alleen wordt daar bijna nooit direct naar geluisterd door volwassenen. Denk bijvoorbeeld aan een kus en een knuffel ‘moeten’ geven aan een tante die hij al een tijd niet heeft gezien. Het komt geregeld voor dat volwassen kunnen reageren als: ‘doe niet zo onaardig, geef je tante eens een kus’. Onbewust leert hij hier NIET naar zijn eigen gevoel te luisteren. Dit soort onschuldige gebeurtenissen kan wel gevolgen hebben wat betreft het kunnen aangeven van grenzen op een wat latere leeftijd.

Hieronder lees je deel 2 van ‘tips voor ouder: grenzen duidelijk een respectvol aangeven’. Lees ook deel 1 over het stimuleren respectvol grenzen aangeven.

Tips voor wanneer je kind vaak de regels “overtreedt”:

  • Ben jij alleen nog maar politieagent aan het spelen thuis? Stop dan even met het geven van grenzen en kies voor een bepaalde periode enkel een paar belangrijke grenzen uit voor jezelf. Te veel grenzen stellen kost energie. Niet alleen voor jou, maar ook voor jouw kind. Maak duidelijk wat écht belangrijk is, maar geef je kind ook vrijheid. Laat je kind zelf keuzes maken binnen jouw eigen bepaalde grenzen.
  • Geef je kind eens een knuffel als hij te ver gaat. Pak hem lekker stevig vast. En kijk eens wat dit doet met hem. Wordt hij weer rustig?

Er zijn geen kant en klare tips wanneer jouw kind reageert op een manier die je niet wil. De behoefte van jouw kind kan anders zijn dan die van andere kinderen. Ieder kind heeft simpel gezegd een andere handleiding. Het is de kunst om achter de handleiding van jouw kind te komen. Als je die eenmaal weet heb je grote kans dat er alweer een nieuwe versie van de handeling is. Kortom: het blijft een zoektocht, vertrouw vooral je eigen gevoelens!

Stimuleren duidelijk grenzen durven stellen

Wanneer een kind het moeilijk vindt om überhaupt zijn grens aan te geven, heeft dit 9 van de 10 keer te maken met te weinig zelfvertrouwen. Hieronder volgen enkele praktische tips

om het zelfvertrouwen van jouw kind te stimuleren met de aandacht op het aan durven geven van grenzen.

  • Geef procesgerichte complimenten in plaats van resultaatgericht. Dus niet ‘wat goed dat je hem hebt laten stoppen’, maar ‘wat goed dat jij hebt gezegd dat hij nu moet op houden’. Ook als dit niet leidt tot het gewenste resultaat.
  • Verwoord het ‘probleem’ naar een te leren vaardigheid en splits deze vaardigheid op in kleine stapjes van meerdere te leren vaardigheden. Focus je een periode op het oefenen van 1 kleine vaardigheid. Als hij deze beheerst, ga je door naar de volgende vaardigheid. Zo heeft jouw kind steeds kleine succeservaringen.
    • Bijvoorbeeld: jouw kind durft niet voor zichzelf op te komen. Een te leren vaardigheid is ‘nee’ zeggen. Deze kun je opsplitsen in kleine stapjes zoals ‘zacht ‘nee’ zeggen tegen zusje’, ‘zacht ‘nee’ zeggen tegen een klasgenootje’, ‘met een gewone stem ‘nee’ zeggen’, ‘stevig staan bij het ‘nee’ zeggen’, ‘duidelijk je stem gebruiken tijdens het ‘nee’ zeggen’ en uiteindelijk ‘stevig staan en met een duidelijke stem ‘nee’ zeggen tegen een klasgenootje’.
  • Geef zo nodig de vaardigheid een coole naam.
  • Maak een plan, wie of wat kan het kind helpen? Laat hem hier zelf over nadenken.
  • Laat hem vervolgens de mensen vragen die hem willen helpen om ... (coole naam van de vaardigheid)... te leren.
  • Oefen bijvoorbeeld met rollenspellen.
    • Doe het eerst eens voor waarbij jouw kind bijvoorbeeld de pestkop is en jij voor jezelf op gaat komen.
    • Draai de rollen daarna om.
    • Laat hem benoemen wat hij goed deed en wat er beter kan
    • Oefen nog eens en stimuleer wat er beter kan door te complimenteren
  • En uiteraard; koppel terug naar de geleerde vaardigheden in de training. Laat hem eens herinneren wat hij ook al weer heeft geleerd in de training zowel op momenten dat het nodig is, als op willekeurige momenten. ‘Wat kun je ook alweer doen als dit gebeurt? Wat doe je bij Movemental?’