Delen met:

De kracht van ademhaling

Er zijn twee manier van ademhalen; hoog en laag. Bij een hoge ademhaling gaat je borstkas op en neer en blijft je buik eigenlijk hetzelfde. Denk bijvoorbeeld aan wat er met je ademhaling gebeurt als je schrikt. Als je laag ademhaalt haal je automatische dieper en rustiger adem. Dit heeft gelijk effect op je gevoel van ontspanning. Probeer het zelf maar eens.

Aandachtspunten om een lage ademhaling te oefeningen met (of zonder) je kind:

  • Leg je handen op je buik zodat je je focus verlegt naar je buik en je kunt voelen of je ademhaling goed is.
  • Bij het inademen wordt je buik dikker, bij het uitademen weer dunner.
  • Beeld eventueel in dat je een ballon je buik hebt. Laag in je buik. Die je opblaast tijdens het inademen en leeg laat lopen tijdens het uitademen.
  • Met je handen kun je je buik naar binnen duwen als je uitademt om jezelf een handje te helpen als je van nature een hoge ademhaling hebt.
  • Wanneer het lukt ga je iets langzamer ademen. Bijvoorbeeld 3 seconden in en 3 seconden uit. Vind je eigen ritme.
  • Zorg dat je tijdens het focussen op je ademhaling goed gegrond bent. Je staat stevig met beide voeten op de grond en je hebt een recht rug, of je zit rechtop met je voeten op de grond (liggen kan natuurlijk ook).
  • Soms helpt het om jezelf sterker te voelen door af te focussen op het voelen van de grond onder je voeten.