Delen met:

Help … ik moet voor de klas staan!

roeg of laat krijgen we er allemaal mee te maken: presenteren voor een groep. Hoewel het sommigen een kick geeft om in het middelpunt te staan, vinden de meeste kinderen (en volwassenen) het niets om een spreekbeurt te geven. Hier leest u hoe u uw kind kunt helpen met angst voor het presenteren.


Niet elk kind vindt het prettig wanneer alle ogen op hem of haar gericht zijn. Als uw kind van nature zich graag op de achtergrond begeeft of het zich snel onzeker voelt, kan voor de klas staan veel spanning oproepen. Misschien klapt uw kind op zo’n moment dicht en hoewel de voorbereiding goed was, komt de informatie er tijdens de presentatie niet zo uit als tijdens het oefenen.

Negatief denken

Faalangst, de angst om af te gaan, hangt samen met negatieve gedachten. Hoe je denkt, is hoe je je voelt. Als uw kind denkt: ‘ik word keihard uitgelachen’, of ‘ik kom vast niet uit mijn woorden en dan vindt iedereen mij vast raar’, kan dit zorgen voor bijvoorbeeld trillen, een rood hoofd krijgen, een zere buik of zweten. Heel vervelend, want als deze reacties ontstaan worden negatieve gedachtes bevestigd en zit uw kind in een vicieuze cirkel.

Tips voor ouders

  • Kies samen een onderwerp waar uw kind al veel over weet. Dit geeft zelfvertrouwen en maakt het voor uw kind makkelijker om er voor de klas over te praten.
  • Maak de angst bespreekbaar. Vraag wat uw kind spannend vindt en wat er kan gebeuren. En als dat gebeurt, wat dan? Wat is het ergste dat kan gebeuren? Door hierover te praten leert uw kind relativeren.
  • Denk positief. Wat je denkt is wat je voelt. Laat uw kind positieve gedachtes op papier zetten en herhaal deze regelmatig: ‘ik ben goed voorbereid, dus ik kan deze presentatie geven’.
  • Wees trots! ‘Ik zie hoe hard je hebt gewerkt voor deze spreekbeurt. Ik ben ontzettend trots op jou’.
  • Oefen de spreekbeurt. Door te oefenen wordt de informatie steeds meer eigen en zal het presenteren beter verlopen.

Er zijn nog meer tips die uw kind kan toepassen wanneer het moet presenteren, zoals een ademhalingsoefening doen of een zelfverzekerde houding aannemen. Als uw kind veel last heeft van faalangst, kunnen bovenstaande tips niet voldoende zijn. Tijdens de weerbaarheidstraining van Movemental leert uw kind al spelenderwijs dat fouten maken mag. Door zich bewust te worden van de eigen fysieke en mentale kracht, bouwen we al boksend en pratend aan kwaliteiten als zelfvertrouwen, angst omzetten in kracht en omgaan met emoties.

Voor meer informatie of een vrijblijvend gesprek, neem contact met ons op: info@movemental.nl