Delen met:

De wifigeneratie

Door op

Laatst had ik van mijn werk een training over de sociale media en de invloed hiervan op onze jongeren. Voordat we aan de theorie begonnen werd ons gevraagd hoe het met ons eigen sociale media gebruik zat. Hiermee worden niet alleen de apps zoals Facebook of Instagram bedoeld, maar ook bijvoorbeeld de krant of televisie. Een leven zonder sociale media is niet meer voor te stellen. Niet voor niets wordt de huidige generatie ‘’de wifigeneratie’’ genoemd. Tijdens de training werd verteld dat de mobiele telefoon voor jongeren voelt als een extra lichaamsdeel: ze willen en kunnen echt niet meer zonder.

Maar wat doen al die prikkels met ons? We krijgen op een dag zo vaak een berichtje of melding op onze telefoon. Ook al reageren we er niet direct op, toch gaat onze aandacht er even naar toe. Onze hersenen worden telkens geactiveerd.

Wij mensen focussen ons bijna nooit op één taak tegelijk. We zijn meesters in multitasking. Denk maar eens na. Terwijl ik dit artikel typ, kijkt mijn vriend televisie en wordt er in de groepsapp overlegd over het etentje van vanavond. Ik probeer mij te richten op de woorden die ik schrijf, maar ik weet ook waar het televisieprogramma van mijn vriend over gaat en ik weet ook wie er vanavond wil bobben.

Toch is het onmogelijk om twintig taken tegelijkertijd goed uit te voeren. Dit komt door ons werkgeheugen. Tijdens multitasking draait dit gebied in de hersenen overuren. Het werkgeheugen heeft een maximale capaciteit en op een gegeven moment is er geen ruimte meer voor nieuwe taken. De vele prikkels van sociale media kunnen er dus voor zorgen dat we ons minder goed op één (belangrijke) taak concentreren en we daardoor minder presteren.

Je zou misschien denken dat we door het gebruik van verschillende sociale media beter worden in multitasking. Toch is dit niet zo. De vele prikkels zorgen er voor dat we minder goed kunnen filteren wat belangrijk is en wat niet. Ook kan het ten koste gaan van de gebieden van de gerichte aandacht. Maar waarom gebruiken we sociale media dan?

Hiervoor bestaan meerdere verklaringen. Door gebruik te maken van sociale media wordt het beloningscentrum in het brein actiever en komt het stofje dopamine vrij. Hierdoor krijg je een fijn gevoel, net als bij lekker eten, drugs of seks. Iedere‘’like’’ op ons geposte bericht activeert dit beloningscentrum. Onze hersenen zijn altijd op zoek naar dit belonende effect. Hierdoor krijg je steeds meer de neiging om op je telefoon te kijken.

De voorlopige conclusie is dan ook dat door het veel gebruik te maken van sociale media het werkgeheugen minder efficiënt werkt. Hierdoor kost het focussen op één (belangrijke) taak meer energie. Op de lange termijn lijkt het erop dat je minder goed wordt in multitasking. Door het belonende effect van sociale mediakan het verslavend werken.

Gelukkig kennen sociale media ook vele positieve kanten. Hieover meer in een volgend artikel