Delen met:

5 tips om je weerbaarder te voelen

Door op

‘’Ach joh, het valt best mee. Bekijk het eens van de positieve kant.’’ Of: ‘’Het kan altijd erger, dus je moet er gewoon even overheen stappen.’’ Goed bedoelde adviezen. Maar in plaats van dat ze je helpen, voel je je er alleen maar rotter door wanneer je al niet lekker in je vel zit.

Susan David, psycholoog, heeft een ander idee. Ze schrijft over emotionele flexibiliteit. Klinkt interessant, maar wat bedoelt ze hiermee? Als je emotioneel flexibel bent, kun je je in lastige situaties aanpassen. Je voelt je niet rot, maar juist sterk. Susan geeft ons tips:

1. Laat los

Vecht niet tegen je gevoelens, maar accepteer dat je je boos of verdrietig voelt. Pas wanneer je erkent dat het even niet zo lekker gaat, kun je met je gevoelens aan de slag en sterker worden.

2. Zet het op papier

Hiermee bedoelt Susan niet dat je een soort dagboek over je gevoel moet maken, maar door op dagen dat je niet lekker in je velt zit op te schrijven wat je voelt en er dus woorden aan te geven, ben je bezig met het verwerken en het accepteren van je emoties.

3. Je bent niet je emotie

Dit klinkt ingewikkeld. Volgens Susan helpt het als je je emotie omschrijft in plaats van dat je je ermee identificeert. Als je zegt ‘’Ik ben gestrest’’, identificeer je je met je stress. Beter is het om te zeggen ‘’Ik merk dat ik stress ervaar.’’ Je creëert een soort afstand tussen jezelf en je gevoel en daardoor krijg je meer ruimte om te kiezen hoe je reageert.

4. Duik in je woordenboek

We gebruiken vaak maar drie of vier woorden om onze emoties te beschrijven. Volgens Susan helpt het wanneer we meer woorden kennen om ons gevoel een naam te geven. We kunnen er dan beter mee omgaan.

Conclusie:

het maakt niet uit hoe slim of creatief je bent: als je niet weet hoe je je voelt, dan kun je geen inzicht krijgen en kom je vast te zitten in je emoties. Mensen die emotioneel flexibel zijn ervaren ook stress en tegenslagen, maar zij weten hoe ze ermee om moeten gaan. Het is dus niet onmogelijk om jezelf te veranderen: erken je emoties en pak dan de draad weer op. Met kleine stappen kun je dingen in het dagelijks leven aanpassen.

Meer weten? Het boek van Susan David is onder andere te koop bij bol.com